Reis Spanje Portugal dag 15 - Reisverslag uit Cullera, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu Reis Spanje Portugal dag 15 - Reisverslag uit Cullera, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu

Reis Spanje Portugal dag 15

Door: Coby en Andre van Roij van Oosteren

20 April 2015 | Spanje, Cullera

Zondag, 19 april zijn we nog steeds in Cullera. Het weer is goed en de camping is mooi en rustig. In Cullera horen en zien we opvallend weinig buitenlanders. Het is bijna allemaal Spaans wat de klok slaat.
Ook de appartementen worden, voor zover wij kunnen inschatten, door Spaanse toeristen bewoond. Een logische verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat de vliegvelden van Valencia en Alicante hier redelijk ver vandaan liggen.
Vanmorgen vroeg zo omstreeks 05.00 uur werden we wakker van vrij harde knallen. Het leek wel vuurwerk en dat was het ook. Wat was namelijk het geval. Vandaag was de laatste dag dat "de maagd " in het dorp verbleef. Volgens traditie werd het beeld van de maagd vanmorgen omstreeks 05.00 uur door de vissers naar zee gedragen. Dit alles werd begeleid door knalvuurwerk. Nadat ze het beeld een stuk de zee ingedragen hadden, voor een goede visvangst, volgde, omstreeks 05.30 uur, een grandioos vuurwerk boven zee en werd de maagd weer naar de kerk gebracht.
Vanavond omstreeks 20.30 uur wordt ze vervolgens weer naar het kasteel gedragen om daar weer voor een heel jaar in de kapel te wachten op de volgende feestweek.

• 21 April 2015 - 01:12

Carol:

Hey genieters

Alhier in lith aan de meuze is het ook bloedheet .maar in heel lith is geen maagd meer te vinden die we effe in het water mogen dumpen. Dus ook de visvangst alhier zal wel weer als van ouds wezen.
    Zo te zien en te lezen vermaken jullie je prima geniet er samen van liefs Carol

• 21 April 2015 - 23:08

Jasper:

leuk om te lezen allemaal. Ik zeg bundelen bij thuiskomst! Met een paar mooie foto's van de maagd erbij.

• 21 April 2015 - 23:23

Nol Van Zoest:

Hallo reizigers,

Het is daar geen CUL(lara) Wel MAAGD(elijk)
    Hier op de camping zijn momenteel weinig maagden. Wel bijzonder goed weer en daar ik ik ook blij mee. (wat zou ik met al die maagden moeten!!) Morgen weer zo'n dag. Dus genieten.

Groet,

NOL