Reis Spanje Portugal dag 16 - Reisverslag uit Cullera, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu Reis Spanje Portugal dag 16 - Reisverslag uit Cullera, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu

Reis Spanje Portugal dag 16

Door: Coby en Andre van Roij van Oosteren

21 April 2015 | Spanje, Cullera

Inmiddels is het maandag, 20 april en hebben we besloten om nog deze week in Cullera te blijven. Het weer is en blijft hier goed is ons voorspeld door de Meteorologische dienst. Meer richting het westen werd de kans op slechter weer de komende week alleen maar groter. We willen wel in de laatste week van april in Granada, Cordoba en Sevilla zijn geweest voordat hier de meivakanties beginnen.
Hier op het strand van Cullera al regelmatig Spanjaarden gezien die enkele meters vanaf de vloedlijn in het water stonden en af en toe iets uit zee opraapten. Daar moest ik het fijne van weten dus maar gaan kijken wat daar te halen viel. Bleek dat ze met hun voeten in het zand draaiden waarna de golven het omhoog gehaalde zand verspreidde. Hierdoor werden kleine schelpdieren zichtbaar. Ze waren niet groter dan een paar centimeter maar kennelijk hier erg gewild. In Frankrijk noemt men deze bezigheid " Peche de Pieds" Vissen met de voeten.
Hoe ze het hier noemen weet ik niet want de meeste Spanjaarden spreken geen woord Nederlands.
Nu is het zo dat wij niet vies zijn van vers eten uit de zee dus ook maar aan de slag gegaan. Viel in begin niet mee dus nog maar eens afgekeken hoe de lokale bevolking het deed. Na deze vervolgcursus lukte het beter en na enkele uren "trappelen" langs de kust ongeveer een plastic waterflesje vol met schelpjes verzameld.
Op de camping heb ik ze op dezelfde manier bereid als thuis de verse mosselen.
Olijfolie in de koekepan, schelpjes erin, zeezout erop, fijngesneden teentje knoflook erbij (of een beetje knoflookpoeder) voor de liefhebber een theelepeltje gemalen gedroogde pepertjes er doorheen, deksel op de pan en verwarmen. De schelpjes openen zich vrij vlug en af en toe hoor je ze, net als popcorn, tegen de deksel aanspringen. Het zeewater in de schelpjes vermengt zich met de rest en daar kun je het stokbrood in soppen. Wel een beetje hartig en een klein beetje pittig maar een lekker glas witte wijn erbij doet wonderen.
Weer wat geleerd.
Is zeker de komende dagen voor herhaling vatbaar.
Doei.

• 21 April 2015 - 23:12

Jasper:

zo carol, als je Dre binnenkort bij jou naast de steiger ziet staan dan weet je dat hij het eten aan het voorbereiden is! Nu nog golven op 'de ham'.

• 21 April 2015 - 23:32

Nol Van Zoest:

Hallo Reizigers,

Zo nog een volle week daar in Cullera. Groot gelijk, waar het goed is moet je blijven.
    Wij zijn inmiddels weer thuis. Vanmiddag een excursie op de Schokker. Prachtig weer.
    Morgen gaat er weer gerookt worden, dat gaat gewoon door.
    Afgelopen vrijdag naar Kerkwerve geweest in Zeeland. Mooie put. 1 hectare groot. Beetje Deens gedoe.
    Bleek ook met het vissen. Ik 7 forellen en Wim 1 zalm. Chantal 0. Vonden het water niks. Veel te groot. Maar ik met mijn Deense ervaring had ik wel schik in. Alles afzoeken en dat levert vis op.
    Ook het eten weer gevonden in de natuur. Mooi man. Geniet er samen van en tot hoors.

Groet,

NOIL

• 22 April 2015 - 13:19

L Gruijters:

hallo coby en dre gezien dat je ook al met je voeten kunt vissen nooit te oud om te leren zie je wel,fijn dat jullie zo'ngoed weer hebben [ben wel eenklein beetje jaloers op jullie hoor]maar we gunnen het jullie van harte ,we zouden er alleen zelf ook wel willen zitten
    groetjes en liefs van ons tweetjes

• 22 April 2015 - 19:33

Robert, Ine En De Rest:

Ahoy luitjes!

Is maar goed dat ze in de zee nog niet open gaan en dicht, maar dat is misschien ook een idee om ze te vangen! Jullie beleven in ieder geval iedere dag iets nieuws.
    Dat worden weer mooie verhalen voor de zomermaanden in Nederland bij de bbq!
    Hier is het qua weer goed te doen, lekker lenteweer. Hopen dat het zo blijft, of nog wat warmer wordt, ook niet verkeerd!

X