Reis Spanje Portugal dag 2 - Reisverslag uit Langres, Frankrijk van cobyendre - WaarBenJij.nu Reis Spanje Portugal dag 2 - Reisverslag uit Langres, Frankrijk van cobyendre - WaarBenJij.nu

Reis Spanje Portugal dag 2

Door: Coby en Andre van Roij van Oosteren

06 April 2015 | Frankrijk, Langres

Als jullie dit lezen hebben wij en ook jullie het overleefd. Achteraf gezien viel het allemaal best mee met de kou. Maar ja "achteraf kun je een koe in zijn kont kijken" zeggen ze in Brabant. Na het rondje, wassen, plassen en ontbijten omstreeks 10.00 uur de weg weer op richting een camping net voor Lyon. Het is een zonnige maar frisse morgen. In de bourgognestreek even langs Pouligny de Montrachet gereden want daar, zegt men, maken ze de beste witte wijn van de wereld. We gaan het meemaken. Het is nog steeds erg rustig op de weg. Geen kip te zien. Even later, als we ergens tussen de bossen langs de weg pauzeren zien we de mogelijke oorzaak. In de lucht boven ons cirkelen 8 kiekendieven. Als we verder rijden zien we aan de linkerzijde van de weg, op een afstand van ongeveer 2 meter een vos in de berm lopen. Hij of zij loopt met zijn hoofd naar beneden gebogen al snuffelend door het gras. Het roofdier heeft geen tijd voor het voorbij rijdende verkeer. Mogelijk is het beest op zoek naar een kippetje. Als die vos nu omhoog had gekeken in plaats naar beneden dan had het die kiekendieven ook gezien en meteen geweten dat er vandaag geen kip op (of langs) de weg was.
Vandaag in de wijnstreek voor het eerst een mobiele verbrandingsoven gezien. Een vrouwtje trok een karretje met daarop een half olievat achter zich aan. De gesnoeide takken van de wijnranken gooide ze in die ton waar een vuurtje in brandde. Het (snoei) mes sneed zo aan twee kanten. Takken worden meteen verbrand en je kunt je lekker verwarmen.
Ter hoogte van Macon besluiten we om toch maar via de snelweg door te rijden naar de camping in Avignon en die in Lyon over te slaan.
Ik heb namelijk( tot op heden) weinig last van mijn rug en knie sinds ik een apart zitkussen in de bus gebruik. Vorig jaar had ik daar wel last van bij langere ritten.
Omstreeks 18.00 komen we aan op camping "Bagatelle" in Avignon.
Meteen de warme hap klaar gemaakt en met een wijntje naar binnen gewerkt want zo hoort dat in Frankrijk en wij passen ons natuurlijk meteen aan. Het is nu 21.00 uur en de Mistral waait behoorlijk hard. Het voelt echter niet meer zo koud aan. We nemen straks uit voorzorg nog wel een goeie neut voor het slapen gaan. Je weet maar nooit.

• 07 April 2015 - 11:17

Gilke Beau River En Duncan:

Nou dat klinkt allemaal goed, neem voor mij maar een paar lekkere flesjes wijn mee, dat doen die Turkse gezinnen toch ook altijd, met zo'n VW busje propvol heen (dat doen jullie dan niet) maar jullie mogen wel propvol terugkomen hoor ;-) Lekkere worstjes en wijnen voor the family haha. Nou heel veel plezier samen!

• 07 April 2015 - 17:15

Nol Van Zoest:

Hallo Dré en Coby,
    Nou, ziet er allemaal prima uit. Wat de kou betreft, rond Eindhoven was het op 10 cm hoogte -8. Ik heb er niks van gemerkt onder mijn dikke dekbed !!!! Eerste Paasdag is hier erg zonnig geweest. Gisteren wat fris in de ochtend maar later toch goed en droog weer. De open dag van het Schokkermuseum was een succes. 50 forellen verhandeld tegen 2 munten (per munt 1.80)
    Fijn te horen dat je weinig last hebt van het rijden. Volhouden zo.
    Wat die voorzorg betreft, één neut helpt niet, een paar meer misschien wel maar ik zou zeggen; "trek een paar onderbôksen meer aan en natuurlijk je sokken, succes verzekerd"
    Veel plezier samen en een goede reis.

NOL

• 07 April 2015 - 17:27

Yvonne:

wat een heerlijk nomaden bestaan. Ik kan er over meepraten. geniet ze,lieve groeten Yvonne