Reis Spanje Portugal dag 3 - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van cobyendre - WaarBenJij.nu Reis Spanje Portugal dag 3 - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van cobyendre - WaarBenJij.nu

Reis Spanje Portugal dag 3

Door: Coby en Andre van Roij van Oosteren

07 April 2015 | Frankrijk, Avignon

Avignon, dinsdag 07 april.
Afgelopen nacht was het stukken minder koud en vanmorgen scheen de zon volop bij een strakke blauwe lucht. Uiteindelijk werd het vandaag in de zon en uit de wind ruim 26 gr. Daar is niks mis mee.
Omstreeks 09.00 uur opgestaan en om 10.00 uur naar de stad toe.
Zoals we gisteren al zeiden hebben we vandaag inderdaad een dag ge-paus-eerd in de Pausenstad Avignon. Onze camping ligt tegenover de stad aan de Rhone en ongeveer 100 meter verder is de brug over de rivier en ben je vrijwel meteen in de oude stad met zijn "Palais du Papes" en "Roch de Dome". Het paleis du Papes was destijds een soort vluchtelingenkamp voor de toenmalige verbannen Pausen uit Rome. Tegenwoordig zien die kampen er voor de gewone gelovigen die moeten vluchten er toch heel anders uit. Een andere bezienswaardigheid is een kapotte brug over de Rhone. Deze brug is in 1e instantie tijdens de Romeinse overheersing gebouwd. Sinds die tijd is de brug door oorlogen en hoge waterstanden regelmatig geheel of gedeeltelijk vernietigd.
Op een gegeven moment hadden ze er genoeg van en hebben ze de brug niet meer geheel herbouwd maar de vier overgebleven bogen laten staan. Van de complete brug hebben ze destijds geen foto's kunnen maken. Daarom hebben ze er maar een liedje van gemaakt."Sur le Pont
d' Avignon........
De camping zelf is een echte doorgangscamping. De plaatsen zijn over het algemeen aan de kleine kant. Er staan vrij veel grote platanen. Nu zit er nog maar klein blad aan de bomen en kan men genieten van de voorjaarszon. Als de bomen straks vol in het blad staan komt er geen streepje zonlicht meer doorheen. Is alleen fijn als het van de zomer ernstig heet is. Het sanitair is schoon maar dateert volgens mij uit de periode dat ze hier die brug hebben gebouwd.
We hebben vandaag gegeten op de "Place de Horloge" Daar hebben we een bijzondere soort duiven gezien.
De zogenaamde blauw/grijze laag over je hoofd vliegende tussen je benen doorlopende stokbroodkruimeldiefduif. De oorsprong van deze nadrukkelijk aanwezige irritante op kosten van de samenleving iedereen onderschijtende groepen vogels is ontstaan aan het begin van de automatisering en het massaal gebruik van de moderne sociale media door de hedendaagse mens.
Voor die tijd waren het eerzame, hardwerkende, zichzelf respecterende vogels die als postduif een goede betrekking hadden bij de Franse P.T.T.
Wij mensen gingen steeds meer sms-sen, e-mailen, appen, chatten en skypen in plaats van brieven en kaarten te versturen. Het gevolg hiervan was dat er bij de Franse P.T.T. massa ontslagen volgden waardoor het merendeel van de postduiven letterlijk en figuurlijk op straat kwamen te staan.
Sommige duiven hadden een kortstondige betrekking bij een van de vele restaurants maar dat liep vrij vlug in de soep.
Anderen lieten zich omscholen tot tortelduif om bij bruiloften losgelaten te worden. Maar trouwen doen wij mensen tegenwoordig ook niet meer dus zaten die ook weer snel zonder werk.
Weer anderen lieten zich blonderen om de kost te gaan verdienen als witte vredesduif. Aangezien de mensen op steeds meer plaatsen oorlog voeren kwamen deze vogels ook weer snel op straat te staan.
Moraal van dit verhaal.
Wij, mensen, hebben het dus aan onszelf te danken dat nu grote groepen blauw/grijze ex-postduiven op de terrasjes laag over de tafels vliegen en ons eten onder schijten.

• 07 April 2015 - 22:33

Nol Van Zoest:

Hallo reizigers,

Volgens "den onzin" die je allemaal opschrijft, hebben jullie het goed naar je zin. Of is het soms de Franse wijn die nu al doorgaat werken (wellicht je eigen brouwsel nog?)
    Maar niet te lang daar bij die gevederde vrienden vertoeven, anders sla je nog wit uit.
    Hier koelt het nog behoorlijk af in de avond maar de "weer-geleerden" voorspellen beter. We wachten af.

Voorspoedige reis.

NOL

• 08 April 2015 - 22:02

Ine, Robert En De Rest:

Jij had geschiedenisleraar moeten worden!
    Maar dan een leraar die op de dagopleiding les geeft, want na een neutje of 1,2 of 3 is de avondopleiding hele andere koek!

Maar zo te horen hebben jullie het heel goed naar jullie zin, helemaal top! geniet ervan!

X ine en de rest