Reis Spanje Portugal reisdag 32, 33 en 34. - Reisverslag uit Santaella, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu Reis Spanje Portugal reisdag 32, 33 en 34. - Reisverslag uit Santaella, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu

Reis Spanje Portugal reisdag 32, 33 en 34.

Door: Coby en Andre van Roij van Oosteren

08 Mei 2015 | Spanje, Santaella

Woensdag, 06 mei met Rik, de eigenaar van de camping, naar olijfoliefabriek geweest.
Momenteel zijn ze met groot onderhoud bezig want het oogstseizoen begint pas in november en duurt tot ongeveer eind februari naargelang het weer.
De eigenaar van de olijfplantages hier in de omgeving heeft ook plantages in Chili. Daar is nu de oogsttijd begonnen en heeft de eigenaar een deel van zijn personeel hier naar Chili gestuurd om daar de oogst te begeleiden.
De streek tussen Granada en Cordoba, voor zover wij die gezien hebben, bestaat uit olijfplantages zover het oog reikt. Ik heb me wel eens afgevraagd waar al die olijfolie vandaan kwam. Nou die vraag is nu beantwoord.
Op advies van Rik bij de fabriek voorraadje goeie olijfolie ingeslagen.
In de stad Cordoba was het ook een toeristische drukte van belang.
Cordoba is het meest bekend om zijn beroemde Kathedraal of moet ik zeggen Moskee.
De Moren, lees Arabieren, hebben er destijds een schitterende moskee gebouwd. Toen hun heerschappij daar ten einde was hebben de christenen het mooie gebouw verpest door er een kathedraal in te bouwen. Veel toeristen laten zich door de oude stad rijden in rijtuigjes met 1 of 2 paarden ervoor. Veel huizen in de oude stad met zijn smalle straatjes zijn wit. Toevallig kwamen we in zo´n steegje waar twee mannen aan het `texen `waren. Die waren met een paar muren bezig waar ze wel een tijdje mee zoet zijn. Dat was niet goed te maken met een emmer van 5 liter.
Donderdag, 07 mei een wandeling van ongeveer 12 km gemaakt door de olijfboomgaarden, graanvelden en knoflookvelden. Ook zijn er al percelen waar de zonnebloemen al groeien. We zijn pas omstreeks 16.00 uur met die wandeling begonnen omdat het overdag veel te heet was.
Het was een pittig stuk lopen en het avondeten met een glaasje wijn ging er goed in.
Er zitten hier redelijk veel konijnen want ondanks dat er veel gejaagd wordt zien die toch kans om grote kale plekken te veroorzaken in de zonnebloemvelden.
Grote vliegende sprinkhanen zijn hier ook geen uitzondering.
De Hop, mooie middelgrote vogel met oranje kuif, zien we hier regelmatig vliegen.
Vrijdag, 08 mei is het enigszins bewolkt weer met af en toe zon en een temperatuur van 29 gr.
Een mooie dag om naar het dorpje Santaella te gaan.
We moesten toch naar een winkel want de `badedas` was op.
Vandaag is ook weer onze laatste dag hier op de camping dus vanmiddag reeds voorbereidingen treffen voor de reis van morgen naar Monte Gordo in Portugal.

Groetjes,

Coby en Dre.