Reis Spanje Portugal reisdag 35 - Reisverslag uit Monte Gordo, Portugal van cobyendre - WaarBenJij.nu Reis Spanje Portugal reisdag 35 - Reisverslag uit Monte Gordo, Portugal van cobyendre - WaarBenJij.nu

Reis Spanje Portugal reisdag 35

Door: Coby en Andre van Roij van Oosteren

10 Mei 2015 | Portugal, Monte Gordo

Zaterdag, 09 mei zijn we vanaf camping La Campina in Gijarossa, nabij Cordoba, omstreeks 09.30 uur vertrokken om na 189 km gereden te hebben omstreeks 12.45 uur in Monte Gordo, Portugal aan te komen.
Na een vlotte reis door het Andalusische gedeelte van Spanje bij Aymonte de grensrivier Guardiana overgestoken en op de municipal camping "Parque" in Monte Gordo neergestreken.
Deze plaats kenden we nog van enkele jaren geleden. Het heeft een van de mooiste zandstranden die we tot dusver hebben gezien.
Er staan veel appartementsgebouwen en hotels die in de periode van eind september tot en met maart veelal worden bewoond door Nederlandse Pensionadas die hier soms voor enkele weken maar ook voor enkele maanden verblijven. Zo ook op deze camping waar we nu staan.
Het ligt een paar honderd meter vanaf het strand aan de rand van het dorp in de schaduw van grote dennen.
Om op het strand te geraken moet je wel even de doorgaande weg oversteken. Er is daar wel een zebrapad en het verkeer moet de voetgangers op het zebrapad voorrang verlenen maar het is gezonder dat je goed oplet of je ook voorrang krijgt.
Momenteel zijn de buitenlandse Pensionadas hier grotendeels weg.
Er rest een halfvolle camping met voornamelijk vaste- en seizoenplaatsen die bezet zijn door de Portugezen.
De camping is niet duur.
Kost per nacht 11,50 euro inclusief stroom en WIFI.
Om met die Wifi verbinding te krijgen moet je dan wel ongeveer in de deuropening van de receptie gaan zitten.
Dit is echter het domein van een vals kijkende, sjagerijnige Portugese kat, die door venijnige korte bewegingen met haar staart laat blijken onze aanwezigheid niet op prijs te stellen.
Vanwege de lage dagprijs van de camping zal er ook wel een lage nettowinst zijn, waardoor het zeer verouderde sanitair zeer waarschijnlijk voorlopig ook niet vervangen zal worden. Het is echter wel schoon.
Hier is het weer wederom schitterend. Ongeveer 30 gr. en vrij zonnig.
Ik heb al gezien dat hier op het strand ook veel van die kleine schelpen zitten. Dat wordt dus weer "voetvissen".
Op het strand liggen nog steeds de kleine vissersboten van de plaatselijke vissers die bijna elke dag uitvaren om de netten te legen.
Dat garandeert hier elke dag verse vis.
Ook de katten weten dat en zitten trouw te wachten tot de bootjes met de vangsten terugkomen.
Bij ons valt er wel eens iets van de vrachtwagen af maar hier van het bootje.
Bij het strandtentje van Miguel is de op houtskool gegrilde zeebaars met gebakken aardappelen of frites en groente nog steeds 9.- hele euro's.
Dat wordt dus weer afzien.
Morgen gaan we een schema maken om weer naar boven (lees Lith) te rijden en wat we nog willen zien.
We moeten dan rekening houden met Hemelvaartsdag en Pinksteren.
Omdat het weer in Portugal en Noord-Spanje voorlopig nog goed blijft zal het wel na Pinksteren worden voordat we definitief huiswaarts keren.
Dat was het weer voor vandaag.

Groetjes,

Coby en Dre.

• 11 Mei 2015 - 16:57

Nol En Lies:

he vakantiegangers,
    Inderdaad afzien daar. Zo te horen is daar niet veel veranderd. De foto is niet doorgekomen. Maar het zout zit er toch wel in hoor! Blijf maar rustig daar, hier is het weer nog niet alles. Alhoewel de laatste paar dagen mogen we niet klagen. Geniet van de zeebaars en doe Miguel de groeten. Geef de katten ook maar wat, zijn ze niet zo chagrijnig meer zeker niet als de graat verkeerd schiet. Veel schik daar en tot hoorspel.
    Nol en Lies