Reis Spanje Portugal dag 13 - Reisverslag uit Peñíscola, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu Reis Spanje Portugal dag 13 - Reisverslag uit Peñíscola, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu

Reis Spanje Portugal dag 13

Door: Coby en Andre van Roij van Oosteren

20 April 2015 | Spanje, Peñíscola

Hoi allemaal,
Het is nog steeds zonnig en warm (20 a 25 gr.) hier in Cullera.
Blijkt dat het hier de hele week feest is ter ere van de maagd van het kasteel.
Haar beeld is afgelopen zondag uit de kapel van het kasteel gehaald dat hier bovenop de berg staat. Vervolgens blijft ze de hele week te gast in een kerk in het stadje en vinden er de hele week diverse festiviteiten plaats.
Op vrijdagavond was er om 18.00 uur een grote optocht in de oude stad met allemaal verkleedde groepen. Omstreeks 18.00 uur waren er diverse groepen nog steeds bezig met opstellen terwijl anderen reeds klaar waren voor vertrek. Kortweg gezegd "een ongeorganiseerd gezellig zooitje". Het was een bont gekleurd gezelschap van jong en oud. Elke groep had een thema en de deelnemers van een groep waren hetzelfde gekleed. Je kon precies zien wie bij wie hoorde. Wij in ieder geval wel.
Het viel ons op dat toen de stoet begon te lopen plotseling nog verschillende mensen van een bepaalde groep uit een cafe kwamen met een borrel of fles bier in de hand en sommigen nog een sigaretje in de mond.
Wat bleek. Als er een groep in de stoet dat bewuste cafe genaderd was liep ongeveer de helft van die groep hard vooruit en dook de kroeg in.
Als hun groep weer ter hoogte van het cafe was kwamen ze weer naar buiten. Het gebeurde ook een paar keer dat het serieuze gedeelte van de groep de kroeg al lang en breed gepasseerd was voordat de dorstigen aan de tap dat in de gaten hadden en er enige haast gemaakt moest worden om weer een geheel te vormen. Als je nou denkt dat de serieuzere deelnemers zich hier aan stoorden. Nee hoor.
Kennelijk een oud Spaans gebruik.
Eenmaal op de brede straat vlakbij het gemeentehuis, waar de meeste toeschouwers waren, liepen alle groepen netjes in het gareel en deden hun optredens zoals ze hadden geleerd want er waren prijzen te verdienen. Wie er uiteindelijk winnaar is geworden hebben we niet afgewacht. Van ons hadden ze allemaal een prijs mogen krijgen.
Al met al een geweldige belevenis en een mooi feest, dat we gelukkig niet gemist hebben.
Het echte Spaanse Cullera.

• 21 April 2015 - 23:12

Nol Van Zoest:

Hallo reizigers,

Zo zie je dat het overal carnaval kan zijn.

Groet,

NOL