Reis Spanje Portugal reisdag 31 - Reisverslag uit Santaella, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu Reis Spanje Portugal reisdag 31 - Reisverslag uit Santaella, Spanje van cobyendre - WaarBenJij.nu

Reis Spanje Portugal reisdag 31

Door: Coby en Andre van Roij van Oosteren

07 Mei 2015 | Spanje, Santaella

Dinsdag, 05 mei dan wordt er in Nederland bevrijdingsdag gevierd. Wij vieren dat uiteraard hier in Spanje ook want wij bevrijden ons van de stroomarme camping in Granada en vertrekken richting Cordoba.
Echter we gaan eerst naar het zo alom geprezen en beschreven "Alhambra" gelegen op een heuvelrug die uitkijkt over het dal ten noorden van Granada.
De entree van dit historisch geheel doet me meteen denken aan de efteling. Grote parkeerplaatsen en rijen met mensen uit alle delen van de wereld die voor de kassa staan. Kaartjes voor de binnenzijde van het geheel moet je lang van tevoren reserveren of s'-morgens vroeg omstreeks 07.00 uur in de rij gaan staan.
Wij hebben het Alhambra van de buitenzijde gezien en het is zeer imposant, zoals zoveel historische gebouwen in Spanje.
Na het bezoek ben ik, zo eigenwijs als altijd, via een alternatieve route vanaf de bergrug naar beneden gereden. Dus niet zoals de bewegwijzering het aangaf. We kwamen dus via allerlei pittoreske plaatsen en vooral (hele) smalle weggetjes uiteindelijk toch uit op de weg richting Cordoba.
Omstreeks 11.30 uur vanuit Granada naar Cordoba gereden en na 241 km daar omstreeks 15.15 uur aangekomen op camping "La Campina" in Santaella.
Deze camping ligt ongeveer 50 km van Cordoba in een landelijke omgeving van uitgestrekte olijfboomgaarden, grote graanvelden en ernstig veel knoflookvelden.
De camping is zeer rustiek gelegen en heeft 30 staanplaatsen en drie bungalows. Mooi sanitair en een lekker zwembad. Ook is er een restaurantje met echte plaatselijke Spaanse gerechten voor een redelijke prijs. Bij de camping stopt de buslijndienst naar Cordoba en heb je voor 8.-euro een retourtje Cordoba. Bedank de chauffeur vriendelijk want het is geen officiele halte. Na ongeveer 45 minuten door het Spaanse landschap met zijn dito dorpjes en passagiers ben je bij het centraal busstation in Cordoba, gelegen naast het centraal station.
Vanaf het station is het dan nog ongeveer 30 minuten lopen naar de oude stad met zijn bezienswaardigheden. Laat de auto eens staan en ga eens op deze plaatselijke wijze gewoon met de bus naar Cordoba.
Gewoon doen.
De eigenaars van de camping zijn Mathilde en Rik. Zij is volbloed Spaans en hij een rasechte Brabander. Ze hebben elkaar leren kennen in Paramaribo en zo is het gekomen. Mooi toch.
Mochten we nog eens hier in de buurt komen dan gaan we zeker weer hier een paar dagen overnachten.
Ook hier hoorden we het s'-nachts het zogenaamde "alarmgeluid".
Volgens een mede campingbewoner zou het een geluid van een vogel zijn. Hij had het geluid opgenomen en zou proberen het via een of ander internetbestand proberen te achterhalen welk dier/vogel dat geluid produceerde.
Onze Brabantse campingeigenaar wist het in ieder geval ook niet.
Dan maar zelf op onderzoek uit.
Het is nog steeds schitterend zonnig weer met sterk dooiende temperaturen want alle sneeuw is hier weg. Mocht die er ooit gelegen hebben.
Beste mensen tot morgen maar weer.

Groetjes,

Coby en Dre.